Monitorizare de presă

Căutare

Cuvânt cheie

Organ:

Tematica:



Numele cotidianului: Adevărul
Anul şi data apariţiei: 14/03/2012
Tematica: Tinerii romi - liceul de romi din Bucureşti
Categoria articolului: ştiri
Autorul articolului: Adrian Dădârlat
Titlul articolului: Romani CRISS: Iniţiativa înfiinţării unui liceu cu predare în limba romani este haotică, improvizată şi neprofesionistă
Numărul fotografiilor: 1
Acces online: https://www.adevarul.ro/locale/bucuresti/bucuresti-liceu_limba_romani-romani_criss_0_663534080.html#


Romani CRISS condamnă printr-un comunicat modul în care s-a propus formarea unui liceu cu predare în limba romani şi va solicita iniţierea unei dezbateri publice serioase cu privire la oportunitatea şi la modalitatea de înfiinţare a unui asemenea liceu.

“În forma prezentată public, iniţiativa este haotică, improvizată, neprofesionistă şi vine în contradicţie cu prevederile legale naţionale şi internaţionale”, se spune în comunicat.

Potrivit organizaţiei, această iniţiativă abordează mai multe probleme fără o legătură reală între ele: utilizarea unei foste cazarme militare pentru crearea unui liceu cu predare în limba romani, un drept garantat minorităţilor naţionale din România, rezolvarea unei probleme sociale, reducerea abandonului şcolar prin oferirea unei mese calde, toate acestea “în lipsa unei consultări publice prealabile a părinţilor, a organizaţiilor nonguvernamentale şi a altor actori interesaţi”.

Romani CRISS mai afirmă că în graba cu care a fost promovată această iniţiativă au fost ignorate unele aspecte elementare, precum faptul că segregarea copiilor romi nu este de natură să conducă la reducerea abandonului sau la îmbunătăţirea rezultatelor şcolare, ci dimpotrivă.

“Se arată de iniţiatori că liceul va fi cu predare obligatorie în limba romani, însă nu va fi învăţământ integral în limba maternă, ci doar cursuri de limbă şi de civilizaţie romani. În conformitate cu prevederile legislaţiei în vigoare, părinţii au dreptul de a decide pentru copiii lor cu privire la frecventarea de către copii a acestor cursuri, astfel încât obligativitatea acestor cursuri, aşa cum a fost propusă de iniţiatori, încalcă dreptul recunoscut de lege părinţilor”, mai afirmă organizaţia.

Faptă de discriminare

Totodată, Romani CRISS mai afirmă că propunerea în forma în care a fost prezentată public, constituie o faptă de discriminare, respectiv de segregare. “Legea recunoaşte ca excepţie doar situaţia unităţilor de învăţământ cu predare integrală în limba romani sau în sistem bilingv. Separarea copiilor în sistemul de învăţământ nu poate avea loc pe criterii etnice, ci doar pe criterii lingvistice. Situaţia în care se predă integral în limba română şi se fac cursuri de limbă şi de civilizaţie romani este prevazută expres ca o formă de segregare, astfel încât această iniţiativă conduce la formarea unui liceu segregat pe criterii etnice, lucru ce contravine legislaţiei în vigoare”, mai afirmă cei de la Romani CRISS.

Organizaţia mai arată că autorităţile trebuie să prioritizeze accesul copiilor romi la un învăţământ de calitate atât în sistemul de masă (în limba romană), cât şi în limba maternă şi/sau în sistem bilingv, însă cu respectarea legislaţiei în vigoare, cu seriozitate şi professionalism, precum şi cu respectarea dreptului părinţilor de a dispune cu privire la educaţia copiilor.

Potrivit Romani CRISS, constituirea unui liceu cu predare în limba romani sau în sistem bilingv constituie un obiectiv perfect legitim, pe care organizaţia îl susţine fără rezerve, dar care “riscă să fie compromis prin asemenea demersuri politicianiste, neserioase şi nelegale”. “Înfiinţarea un liceu cu predare în limba romani sau în sistem bilingv nu poate fi prezentată ca o soluţie la rezolvarea problemelor sociale ale romilor, pentru că de jure şi de facto vizează un alt subiect, anume punerea în practică a dreptului de a învăţa în limba maternă, drept garantat minorităţilor naţionale de Constituţia României”, se mai arată în text.

Romani CRISS îi solicit prim-ministrului “un dialog real, transparent şi care să urmărească accesul copiilor romi la educaţie de calitate”.

  • Despre baza de date

Centrul de Documentare ISPMN a iniţiat un proiect de monitorizare a presei pe tematica reprezentării minorităţilor naţionale. În cadrul proiectului sunt monitorizate versiunile online ale mai multor cotidiane naţionale, atât în limba română cât şi în limba maghiară.

În munca de colectare a materialelor beneficiem de aportul unui grup de studenţi ai Universităţii Babeş-Bolyai, Facultatea de Sociologie şi Asistenţă Socială, fapt ce ne oferă posibilitatea unei dezvoltări continue a bazei noastre de date.

Proiectul de monitorizare a presei doreşte să ofere celor interesaţi, posibilitatea de utilizare a acestei baze de date  în viitoare analize.